Kredi balonu krizinden 7 yıl sonra, startup kazanımları için gelmiş geçmiş en iyi zamanları yaşıyoruz. Özel hisseler ve risk sermayesi fonları fon toplama ve çıkış bakımından en iyi yıllarını yaşıyorlar ve büyük teknoloji şirketleri nakit parayla dolmuş durumdalar. Örneğin, Apple’ın nakit rezervleri geçtiğimiz sene 200 milyar doları geçti.
Google, Apple ve Facebook gibi inovasyon liderleri yapay zekâ, sanal gerçeklik gibi pazarın gözde konularında faaliyet gösterme konusunda yarışıyorlar, hiçbiri önümüzdeki yıllarda gerçekleşecek büyük olayı kaçırmak istemiyorlar. Yahoo!, Microsoft ve Oracle gibi diğerleri ise pazardan kopmamak için şirket alımları yapıyor.
Startupların diğer startupları satın alması veya micro startup birleşmesi yapması günümüzün trendi. Örneğin, Dropbox geçtiğimiz 5 yılda 23 startup birleşmesiyle 2 ile 10 kişilik startupların birleşimini görüyoruz, Pinterest’in iki kişilik ekipten oluşan Hike Labs’i alması gibi.
Bunlar sadece yatırımcılar için değil aynı zamanda şirketlerini yüksek meblağlara satmayı hedefleyen kurucular için heyecan verici gelişmeler. Eğer bir girişimci veya kurucuysanız ve başka bir şirketle birleşmek sizin hayalinizse işte birleşmek için sahip olmanız gereken 5 varlık:
1. Daha iyi bir ekip
Startup patlamasıyla beraber teknoloji endüstrisi ciddi bir yetenek kıtlığı yaşamaya başladı. Şu an yükselen trend olarak gördüğümüz şey startupların birleşme ve işe alınma karışımı bir süreçten geçmeleri. Bu birleşme yaşayacak kadar iyi performans göstermeyen şirketlerin öncelikli olarak yetenekleri nedeniyle diğer şirketle birleşmesiyle görülüyor. San Francisco Devlet Üniversitesi profesörü John Sullivan’a göre: “Normal işe alım piyasasında en nitelikli kişileri bulmak için savaş var, dolayısıyla iyi yetenekleri bünyenize katmanızın daha kolay bir yolu yok.”
Google, Facebook, Apple, Yahoo ve diğerleri geçtiğimiz 7 yılda bu taktiği uyguladılar.Tim Cook kamuoyuna Apple‘ın stratejisinin “sadece ürünlere katkı yapmak için değil aynı zamanda daha iyi bir ekibin şirkete değer katması amacıyla şirketleri bir araraya getirmek” olduğunu açıkladı.
Açıkça, harika bir takım bütün startupların anahtar varlıklarından biridir ve sizi başarıya götürecek yegane şeydir. Biz Appster’a başladığımızda, önceliğimiz iyi bir takım oluşturmaktı. Açıkça, ekibiniz birleşme ve satın alma pazarında kendi değeri olan bir varlıktır.
2. Düzeni bozan yenilik
Düzeni bozan yenilik teorisi ilk olarak Harvard Business School’dan Clayton Christensen’in The Innovator’s Dilemma isimli kitabında açıklandı. Christensen bu terimi müşterilerin yeni kategorilerini keşfederek yeni marketler yaratan yenilikleri tanımlamak için kullandı.
Yeni fırsatlar baş gösterdiğinde, büyük şirketler Christen’in yenilikçinin dileması olarak adlandırdığı şeyle yüzleşiyorlar. Bu karlı ve var olan pazarla devam etmek ve kazançlı olma potansiyeline sahip gelişmekte olan pazarlara yatırım yapmak arasında bir karardır.
Bu karar bir şirketin geleceği için oldukça önemlidir. Örneğin, Kodak dijital kameraları görmezden geldiği zaman, kaçırılan bu fırsat onu iflasa sürükledi. Aynı şekilde, iPhone’un piyasaya sürülmesi, Nokia, Motorola, Sony, Ericson gibi markaları gözden düşürdü.
Büyük şirketler yeniliklere reaksiyon vermekte yavaştırlar çünkü şirketin büyüklüğüyle doğru orantılı olan bürokrasi kovalanan her fırsatı büyük bir risk olarak yorumlar. Dolayısıyla, yenilikçinin dilemmasını çözmenin yolu startupların fırsatları kovalamasını sağlamak ve bu fırsatlar bir kere doğrulandığı zaman o şirketi satın almaktır. Instagram, Periscope ve Vine örnekler arasındadır.
3. Pazar payı
Bir şirketin ana amaçlarından biri büyümektir. Büyüme dikey olabilir: var olan pazara daha çok satış yapmak ve o pazardaki payınızı arttırmak veya yeni pazarlara girerek yatay olarak büyümek. Tipik olarak, şirketler hem dikey hem de yatay büyümeyi iki şekilde gerçekleştirirler. Organik olarak birleşme ve satın almalarla.
Dikey yönde büyümenin en güzel örneklerinden biri Facebook’un yakın zamanda 6 milyar dolara Snapchat’i alma girişimidir. Facebook’un kullanıcı tabanı yaşlanıyor ve artık ergenler arasında popüler değil. Dolayısıyla Facebook için bu birleşme var olan kullanıcı tabanını genişletmek için güzel bir yol olabilirdi.
Yatay büyümenin bir örneği ise Groupon’un pazara giren benzerlerini dünyanın dört bir yanında satın almasıdır. Bir başka örnek: yemek teslim servisi ve en aktif birleşmecilerden biri olan FoodPanda’nın Asya’da kendi pazarını kurmak için diğer yemek teslim startuplarını satın almasıdır.
4. Tamamlayıcı ürün
Bazen bir startup var olan bir başka startupın problemini çözebilir. Örneğin Twitter popüler olduğunda, bazı startuplar kendi tamamlayıcı ürünlerini oluşturdular ki bunlardan bazıları satın alındı örneğin Twitpic. Bir başka örnek ise Google’ın reklam hizmetlerini iyileştirme amacıyla birçok analitik sitesini satın almasıdır.
Kaynak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder