10 Aralık 2015 Perşembe

Bangladeş’te Uber değil BDcabs kazanıyor

Bangladeşli bir girişim olan BDcabs, Uber’in girmek istemediği ülkede farklı iş modeliyle önemli bir çıkış yakalamış duruma. BDcabs’i bizim için önemli kılan ise Etohum’un yatırım yaptığı şirketlerden biri olması.

Asya’da yeni nesil taksi hizmetleri konusunda önemli bir çekişme var. Tüm dünyada gücünü gösteren Uber, DidiKuaidi gibi rakipler karşısında zorlanıyor. Zira Asya’da da çok güçlü yatırımcılar ve özellikle Çinli girişimciler bunu avantaja çevirmesini biliyor. Ancak Asya’nın esas zorluklarından biri de ülkelerin kendine has iç dinamikleri. Trafik farklı, kullanıcı talepleri farklı, yasalar farklı. Bu sebeple bazı ülkelerde dünya devleri değil, lokal girişimler pazarı domine etmeyi başarıyor.

Bangladeşli BDcabs de bunlardan biri. Erken aşamada Etohum’dan yatırım alan BDcabs’i başarılı kılan elbette Bangladeş’in dinamiklerini çok iyi biliyor olması. Ancak onlar sadece bir Uber taklidi olmak istememişler. Bunun yerine kendi iş modellerini ve sistemlerini geliştirmeyi tercih etmişler. Bu durum onların Bangladeş’te hem de dünyada dikkat çekmelerini sağlıyor.

BDcabs’in modelinde kendi araçlarıyla hizmet veren, normal sürücüler bulunmuyor. Bunun sebebi güvenlik endişesi. Bangladeş’te özel şoförler pek güvenilir değil. Nitekim kullanıcılar da taksi şirketlerine daha çok güveniyor ve onları tercih ediyor. Bu durum Hindistan’da Uber sürücüsünün karıştığı tecavüz skandalına benzer durumlar yaşamalarını önlüyor.

BDcabs aslında bir tür aracı kurum olarak çalışıyor. Kendi yazılımını taksi, araç kiralama ve özel taşımacılık şirketlerine sunan BDcabs, onlarla çeşitli anlaşmalar yapıyor. Bir kullanıcı, BDcabs uygulamasını açtığında lokasyonu belirleniyor ancak ona en yakın sürücü önerilmiyor. Öncelikle kullanıcıya ne zaman hizmet istediği soruluyor. Eğer anlık bir hizmetse bunu muhtemelen bir taksi karşılayacak demektir. Dolayısıyla istediği taksi kendisine yönlendiriliyor. Ancak isterse hizmeti daha sonraki bir zaman için de talep edebiliyor. Bu bir kiralık araç ya da özel şoför hizmeti olabilir. Yani dilerse 2 saat sonra kendisini havalimanından alacak bir VIP minibüs talep edebilir.

Dolayısıyla BDcabs aslında sürücüler ya da araçlarla direkt olarak ilgilenmiyor, bunun yerine taşımacılık şirketleriyle anlaşma yaparak onlara müşteri yönlendiriyorlar.

Nakit, kredi kartı ve mobil ödeme kabul eden BDcabs, Bangladeşte’te birkaç aydır faaliyette olmasına rağmen günlük 300-400 çağrıya ulaşmış durumda. Öyle ki Asya bölgesinde önemli bir yayın olan Tech In Asia‘nın da dikkatini çekmişler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder