26 Ocak 2015 Pazartesi

Henüz geliri bulunmayan bir şirketin değeri nasıl belirlenir?

Şirketlerin piyasa değeri bir alıcının ödeyeceği mutlak fiyata göre değil; şirketin mevcut gelirleri, ekibin ve yöneticilerin yetkinliği, geleceğe dair beklentiler gibi parametlerin oluşumundan meydana gelen karmaşık hesaplarla belirlenir.

Bugün Uber’in 40 milyar dolarlık değeri telaffuz edilirken de buna benzer hesaplardan bahsediliyor. Aslında Uber şuan çok yüksek gelir elde etmek bir yana çok ciddi gider kalemlerine sahip. Buna rağmen gelecek için beklentiler gerçekten oldukça yüksek. Bu da Uber’in yüksek piyasa değerinin sebebi.

Ancak kendi fikirlerini uygulamak için yola çıkan yeni girişimciler için bu oldukça sancılı bir süreç. Elbette tüm girişimler için erken süreçte bir yatırım almak büyüme hedeflerine hızlı ulaşmak açısından çok önemlidir. Her girişimci için de kendi projesi, fikirleri çok değerlidir. Dolayısıyla başlarda bir yatırım almak için şirketlerine bir değer biçmeleri çok güç olur. Girişimciler giderleri yüksek gösterip, piyasaya değerini artırarak yüksek yatırım almak isterken yatırımcılar da maliyetleri ve riski düşük, daha hızlı gelir getirecek şirketlere makul rakamlarda yatırım yapmayı tercih ederler.

Maalesef burada önerilebilecek bir formül yok zira her şirketin dinamikleri farklı ve değer birçok farklı değişkenden etkilenebilir. Ancak  erken süreçteki girişimlere değer belirlerken izlenebilecek bazı adamlar var;

1- Değer belirleme kriterlerini iyi anlayın

Bir yatırımcı sizin şirketinize değer biçerken bunu size yapacağı yatırım ve ortaklık payını belirlemek için yapıyor. Dolayısıyla şirketinizin değeri karşılığında bir miktar yatırım alıyor ve hisse paylaşıyorsunuz. Bu durumda ‘pre-money’ – ‘post-money’ kavramlarını iyi anlamalı, vermek istediğiniz hisse payı ve ortaklık modeline karar vermelisiniz. Ancak şunu da unutmayın; doğru yatırımcı sizin sırtınızdan para kazanmaya çalışan değil size destek olmak isteyen, sizinle birlikte para kazanmak isteyen kişidir. Bu sebeple beklentilerinizde ‘uçmayın’

2- Projeniz büyüme vadetmeli

Yeni bir girişimci ve yeni fikirler… Eğer arkasında kendini daha önce kanıtlamış girişimciler yoksa her yatırım büyük risk taşır. Girişimciler daha önce başarmış olsa bile başarısızlık ihtimali her zaman vardır. Düşünün, birçok yatırımcı parasını daha risksiz işlere yatırabilir. Size yatırım yaparak bir risk alıyorsa beklentilerinin yüksek olması da normal.

Birçok yatırımcı bu risk karşılığında 10 katı büyüme görmek isteyecektir. Yani günün birinde kendi hisselerini satıp çıkma zamanı geldiğinde parasını 10′a katlamayı ister. Dolayısıyla siz de projenizin büyüme potansiyeli olduğundan emin olmalı ve bunu göstermelisiniz. Bunu ne kadar iyi yansıtırsanız şirketinizin değeri o kadar yüksek olacaktır.

3- Sadece maddi konuları düşünmeyin

Yatırımın maddi boyutu şirketiniz için önemlidir. Ama yatırımcı sadece size para veren biri değildir. İş ortağınız, danışmanınız, mentörünüz ve elbette yönetim kurulunun bir parçasıdır. Dolayısıyla yatırımcınızla sık sık bir araya gelip fikir alışverişinde bulunmanız, bazı kararları birlikte vermeniz, onlardan bazı şeyler istemeniz gerekecek. Tüm bunlar iki tarafında birbirini iyi anlamasını, birlikte uyumlu çalışabilmesini gerektiriyor. Dolayısıyla şirketinizi değerini belirlerken sadece size teklif edilen rakama değil, yatırımcının profiline de özen gösterin. Bazen size daha az para veren bir yatırımcı daha büyük kazanımlar elde etmenizi sağlayabilir.

Yatırımcılar girişimcilerde hangi özellikleri arıyor?

The post Henüz geliri bulunmayan bir şirketin değeri nasıl belirlenir? appeared first on Etohum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder