5 Ocak 2016 Salı

Startupları başarılı iş modellerine dönüşen girişimcilerden 8 ipucu

Bir startup ile başarılı büyük bir şirket arasındaki farklar genellikle birkaç (belki de daha fazla) yıl, bir miktar şans, sıkı bir çalışma, vizyon ve zamanlamadır. Başarılı girişimlerin, şirketlerin ve kurumların büyük bir çoğunluğu bir zamanlar startuptı. Eğer bir girişimciyseniz veya bir startupınız varsa, yeni işletmelerin %90’dan fazlasının başarısız olduğunu zaten biliyorsunuzdur. Istatistikler sizin lehinize görünmüyor ve bu öğrenilecek en zor derslerden biri.

Fakat sizden önce birileri bu yollardan geçtiyse neden bu karışık ve zor dersi kendi başınıza öğrenesiniz? Bir zamanlar sizin pozisyonunuzda olan çok başarılı CEO ve kurucular tavsiye vermeye hazırlar ama siz onları dinlemeye hazır mısınız?

Öncelikle 5 ünlü girişimciyle başlayalım ve daha sonra 3 gelecek vaat eden girişimci ile devam edelim.

Elon Musk, Tesla, Solar City & Space X 

Musk için eleştiriyi kabul etmek hayati: Musk, “Kafanızdaki herhangi bir düşünce için alabildiğiniz kadar fazla insandan geri bildirim alın… Eleştirel geri bildirimlerin peşinden koşun. Onlara neyin yanlış olduğunu sorun. İnce eleyip sık dokuyarak neyin yanlış olduğunu ortaya çıkarmak durumundasınız” şeklinde tavsiye vermektedir.

İnsanlar genellikle sorunların veya yanlışların ortaya çıkarılmasından hoşlanmazlar fakat bu sizin girişiminizi daha da güçlendirecektir.

Unutmayın: Onların tavsiyelerini dinlemek veya onlarla aynı fikirde olmak zorunda değilsiniz. Ama ne kadar çok geri bildirim alırsanız, işletmeniz hakkında doğru karar vermek için o kadar çok bilgiye sahip olacaksınız.

Steve Jobs, Apple

Jobs’un bu kadar naif bir tarafı olduğu kimin aklına gelirdi? İşe duyulan sevginin, işe alım kararlarında öncü bir faktör olduğunu düşünüyor. “Deneyimli birini işe alırken, yeterlilik önde gelir. Gerçekten zeki olmalılar. Ama benim için asıl konu, Apple ‘a aşık olacaklar mı? Çünkü eğer Apple’a aşık olurlarsa, gerisi kendiliğinden gelecektir. Apple için en iyisini yapmak isteyecekler; kendileri için, Steve için veya başka biri için değil”

İşinizin ne kadar büyük veya küçük olduğu önemli değil. Girişiminiz her zaman sizin bebeğiniz olacak. Çocuğunuz söz konusu olduğunda yaptığınız gibi; neşe kaynağınızı en az sizin kadar sevecek bir dadı tutmak istersiniz. Bebeğinizi sağlıklı ve mutlu büyütecek olan şey budur.

Steve Ells, Chipotle

“Chipotle’ın nasıl görüneceği ve tadının nasıl olacağı konusunda  güçlü bir öngörüm vardı” diye hatırlıyor Ells. Şimdilerin en çok bilinen fast-food restoranları zincirininden birininin tarihi üzerine konuşurken. Tarih bölümü okuduktan sonra yemek yapma tutkusu nedeniyle aşçılık okuluna giden Ells, küçük bir mahalledeki taqueriada yemek yerken, Chipotle’ın ekonomik modeli için ilham bulur. Aşçılık okulunda okurken ve restoranda çalışırken öğrendiklerini “fast foodu daha iyi bir hale getirmek” için kullanır.

Ells’ten öğrenilmesi gereken dersler neler? Doymak bilmez iştahınızı takip etmeniz gerekiyor. Alanınızdaki farklı görüşleri ilk elden öğrenmeli ve daha iyisini yapmak için benzersiz bir yol aramalısınız.

Richard Branson, Virgin

Branson, 20 yaşındayken kurduğu Virgin’den beri projelere karşı tutkusunu hiç kaybetmemiş bir girişimci. Business Insider’a verdiği bir röportajda “Virgin’i Batı Londra’da bir bodrum katında kurduğumda ortada büyük bir plan veya strateji yoktu. Bir imparatorluk kurmayı amaçlamamıştım. Benim için bir girişim kurmak, gurur duyulan bir şeyi yapmakla, yetenekli insanları bir araya getirmekle ve diğer insanların hayatında fark yaratacak bir şeyler ortaya çıkarmakla ilgilidir” şeklinde belirtmiştir.

Tabii ki başarıyı sadece tutkuda bulamazsınız. Eğer İngiliz edebiyatı okumuş bir kitap tutkunuysanız ve arama motoru optimizasyonu konusunda herhangi bir deneyiminiz yoksa; büyük ihtimalle bu konuda başarılı olamayacaksınız. Sıfır tutkunuz, sıfır tecrübeniz ve mücadele edeceğiniz çok şeyiniz olacak. Neleri sevdiğinizi biliyorsunuz. Hayatınızı kazanmak için onlara doğru giden bir yol bulun.

Jerry Murrell, Five Guys

“Bunlarla beraber patates kızartması ister misiniz?” cümlesi Murrel’i zengin yapan cümledir. Murrel, 4 oğlu üniversiteye gidecek yaşa gelene kadar (ama üniversiteye gitmek istememişler) başarıya ulaşamamıştır.

Jerry ve oğulları Five Guys markası haline gelmişlerdir. Bu gerçek bir aile şirketidir ve öğle yemeğinden sonra Murry hala hisse senetleri ve bonolarla ilgili olan asıl işinde çalışır.

“Biz en iyi satıcının müşterimiz olduğunu fark ettik. Müşterinize doğru şekilde davranın, dışarı çıkacak ve sizin reklamınızı yapacaklar. En başından beri insanların bütün paramızı yemeğe yatırdığımızı bilmelerini istiyorum. Bu nedenle dekorasyon sade kırmızı-beyaz renkli karolardan oluşmaktadır. Paramızı dekorasyona harcamıyoruz veya tavuk kıyafeti giymiş çalışanlarımıza da. Ama biz işin yemek tarafını abartıyoruz.” (Kendimize Not: Ürünü öne çıkarma konusu için çok güzel bir örnek)

Kalite ve tutku. Bunlar Five Guys’un gerçek “gizli bileşenleri” ve herhangi bir girişim için mükemmel temeller.

Josh Manion, Ensighten

Ulusal satranç şampiyonu olan bir kişi size başarılı bir girişimci olmak konusunda nasıl yardım edebilir? Birlikte görelim! Manson’a göre “Satranç problem çözme, iş ve normal hayata yaklaşım açısından gerekli dikkati göstermek için harika bir araçtır”. Bu tabi ki hemen dışarı çıkıp bir satranç şampiyonu olmak zorundasınız demek değil. Fakat bu tarz odaklanma ve eleştirel düşünme becerilerini  işinize uyarlayabilirsiniz.

Manion, daha iyi bir fırsatın gelebileceği durumlarda, girişimcilerin karşına iyi bir fırsat çıksa bile beklemeleri konusunda tavsiyelerde bulunuyor. Girişimcilere kazanmanın  önceden hazırlanmış iyi bir planla olabileceğini hatırlatıyor. Çünkü küçük kararlar dahi oldukça önemlidir. Zaman yönetimi satrançta da iş hayatında da çok kritiktir.

Ron Bodkin, Think Big Analytics

Bodkin, “Bir yatırımdan güzel bir geri dönüş alabilmek için iyi bir strateji ve yol haritasına ihtiyacınız var. Yolculuğun farklı noktalarında işinizde düzeltmeler yapmanız gerekmektedir. Önemli olan şey tırmanarak yükselmenin maliyetini azaltmak”.  Evet, Bodkin çoğunlukla big data üzerine çalışmalar yapmaktadır. Fakat bu yaklaşım herhangi bir girişimcinin macerasına uyarlanabilir.

İş fikriniz  bir iş planına sahip olmalıdır. Bununla birlikte esnek olmak girişiminiz için hayatidir. Bütçeyi göz önünde bulundurmanız, sadelikten yana olmanız ve planda sürekli olarak değişiklik yaşanmasına rağmen gerekli olduğunu bilmeniz, Bodkin’e göre başarının temel taşlarını oluşturur.

Vincent Mifsud, ScribbleLive

Birçok startup ciddi miktarlarda para harcamaktadır. Tabiki büyümek için paraya ihtiyacınız var ama eğer sizin öncelikli stratejiniz sadece para harcamaksa, kendinizi başarısız olmaya hazırlayın. Bir kere ekibiniz para harcama kültürüne alışırsa, bundan geri dönmek ve paranın hesabını tutmak oldukça zor olur.

“Bunun yerine yatırımlarınıza odaklanın, özellikle iş pazarlamaya geldiğinde bahsi içerik üzerine yatırın, reklam üzerine değil; ve gerçekçi kararlar vermenizi kolaylaştıracak yöntemler kullanın.”

Mifsud, konunun tam üstüne basıyor. Bugünün hızla gelişen dünyasında, ilham ve bilgi verecek, aynı zamanda müşterilerinizi eğitecek içerikler üzerine odaklanın. Bugün işe yarayan şey budur.

İşte bu 8 girişimci bir zamanlar şuan sizin durduğunuz noktada duruyorlardı.

Onların öğütlerini kendi işiniz için uyarlamanız gerekmektedir. Bunları yaparsanız, belki zorluklarla daha az mücadele edecek, daha uzun ömürlü olacak ve bugün olduğunuzdan daha büyük bir hacme sahip olacaksınız.

Kaynak: The Inc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder