Girişimcilerin yaptığı en büyük hatalardan bir tanesi de stratejilerini netleştirmeden iş modeline geçmeleridir. Önce ürün netleştirilmeli, ardından iş stratejisi belirlenmeli ve sonra iş modeline karar verilmelidir.
Ürünü netleştirmekten kasıt, ürünün uygun piyasada doğru bir ihtiyaç olduğunu netleştirmektir. Ürünü piyasaya sürmek değildir. Pazarın ürününüzü kabul ettiği ve daha çok istediği bir noktaya erişmektir. Bu kabullenme farklı pazarlarda (tüketim, altyapı, donanım vb.) farklı anlamlar taşısa da başka şeyler düşünmeye geçmeden önce yapmanız gereken ilk şey ürün pazar uyumundan emin olmaktır. Bu uyumu yakalamadan önce iş modeline karar vermeniz girişiminiz için yapılabilecek en kötü şeylerden biri olabilir.
Ürün-Pazar uyumunu yakaladığınız anda iş modelinizi düşünmeye başladıysanız bir adım geri atıp takımınızla (ve yatırımcılarınızla) girişiminiz için iyi düşünülmüş gıcır gıcır bir strateji geliştirmelisiniz. Yatırımcılar, en azından iyi yatırımcılar, bu safhada çok faydalıdırlar. En iyi risk sermayeleri çok stratejik düşünürler çünkü onlar çalışan ve çalışmayan birçok stratejiye öncesinde tanık olmuşlardır. Bu yüzden iyi yatırımcılar, birlikte strateji geliştirebilecek en iyi ortaklardır.
Twitter bu anlatılanlara çok iyi bir örnek teşkil etmektedir. 2009’da ürün-pazar uyumunu yakaladıktan hemen sonra takım bütün dikkatini iş modeline vermiştir. Ücretli hesaplardan, veri işine, aboneliklere kadar bir dolu fikir üzerine çalışılmıştır. Ev Williams, tam bu sıralarda Twitter’ı “insanların ilgilendikleri konuları keşfetmek için kullandıkları bilgi ağı” olarak tanımlanıyordu. Dolayısıyla strateji daha çok insanın daha çok bilgi kaynağına ulaşmasını sağlamaktı. Tüm hikâye ağın genişlemesiydi. Bu strateji şöyle bir iş modeli gerektiriyordu: Hizmet herkes için her zaman ücretsiz olmalı. Dolayısıyla Twitter ürünà stratejià iş modeli sıralamasını çok iyi işletti.
Kar modellerini stratejik yönlerine göre oluşturmayan birçok şirket bulunduğu gibi stratejilerinden tam emin olmayan birçok şirket de bulunmaktadır. Bu şirketlerin takım kurmak ve müşteri kitlesini oluşturmak için harcadıkları enerjinin tamamı çöpe gitmekte ve şirkete bir değer olarak dönmemektedir. Bu hatalardan dolayı birçok şirket rakiplerinden geriye düşmektedirler.
Yapılan hatalar genelde ölümcül değildir. Ürün-pazar uyumunu yakalayamamak ölümcüldür. Strateji ve iş modeli konusunda yapılan hatalar çoğu zaman düzeltilebilir. Bu süreç acılı ve maliyetli olmakta; genelde yönetim değişikliği ile sonuçlanmaktadır.
Dolayısıyla yapılması gereken önce ürün-pazar uyumunu yakalamak ve sonra üzerine vakit harcayarak net ve akıllı bir strateji ile işi yürütmektir. Bunun sonrasında iş modeli kendiliğinden belirecek ve siz bu sırada başarı yolunda emin adımlarla ilerliyor olacaksınız.
Kaynak:
Product > Strategy > Business Model
The post Ürün, Strateji ve İş Modeli Sıralaması Önemlidir appeared first on Etohum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder