16 Nisan 2014 Çarşamba

İş Planı Hazırlarken En Sık Yapılan 10 Hata

İş planı hazırlamak bir girişim kurulurken atılacak en önemli ilk adımdır. İyi bir iş planı ile yatırım alabilir, yeni takım arkadaşları bulabilir, pazarlama stratejinizi belirleyebilir ve bunların da ötesinde fikriniz üzerinde yeniden düşünebilirsiniz. Peki, iş planı hazırlarken yapılan hatalar? Bu hatalar şirketinizin batmasına neden olabilir. Girişimcilerin iş planı hazırlarken en sık düştüğü 10 hatayı aşağıda yer almaktadır:

1.       Plana herkesi ve her şeyi dahil etmeye çalışmak

İş planınızın okuyan herkese çekici gelmesini bekleyemezsiniz. Planınızı tek bir iş modeli, tek bir sektör ya da tek bir problem üzerine odaklamalısınız. Diğer türlü fikrinizi daha fazla kitleye göre modellemeye çalışırken planınızın yüzeysel kalmasına sebep olabilir, okuyuculara ilk bakışta kötü bir etki bırakabilirsiniz.

2.       Sıkıcı olmak

Eğer potansiyel bir müşteri planınızın ilk 2 sayfasını okur ve sıkılırsa bu durum hiç iyiye işaret değildir. Planın ilk sayfasında yer alan özet kısmında okuyucunun ilgisini doğru yöne çekmek oldukça önemlidir. Aynı şekilde kapak sayfanızı da ihmal etmemelisiniz. İyi bir logo tasarımından kimseye zarar gelmez.

3.       Pazarı fazla iyimser değerlendirmek

Projenizin pazar büyüklüğünü ve potansiyel gelirlerinizi açıklarken fazla iyimser davranmak yatırımcılara reklam hilesi gibi gelecektir. Daha da kötüsü rakamları fazla büyük göstermek yaptığınız işi bilmediğinizi ya da hedef pazarı belirlemenin zor olduğunu düşündürecektir. Tutabileceğinize emin olmadığınız sözleri vermeyin.

4.       Ürününüzün satacağına güvenmemek

Ürününe olan güveni resmederken pek çok iş planı, girilen iş kolunun rekabet durumunu göz ardı eder. Çok az fikrin piyasada rakibi yoktur. Konseptiniz tamamen orijinal olsa da ürün ya da hizmetinizin karşılaşacağı zorlukları, bu zorluklara önerdiğiniz çözümleri tanımlamalısınız. Rekabeti tanımlarken net ifadeler kullanmamak okurlarınızın kafasında bir güven eksikliği oluşturacaktır.

5.       Kendini çok fazla tekrar etmek

Popüler ifadeler yinelemekten ya da basit birkaç fikri 10 farklı şekilde formüle etmekten kaçının. Kimse aynı şeyi tekrar tekrar dinlemek istemez. Planınız boyunca fikirlerinizin tutarlı bir şekilde anlatıldığından emin olun fakat kendinizi sürekli tekrarlamayın.

6.       Çok fazla jargon kullanmak

Herkes bulunduğunuz sektöre ve bu sektörün diline sizin kadar hakim olmayabilir. Eğer mühendislik ya da bilim gibi belli bir sektörde uzun bir geçmişiniz varsa kolayca bu sektörün jargonuna kayabilirsiniz. Bu yüzden iş planınızı hazırlarken oldukça basit ifadeler kullanmaya  özen gösterin. Herkesin anlayabileceği genel ifadeler kullanın.

7.       Tutarlı olmamak

Çelişkili ifadeleri kaldırın. Örneğin planınızın içerisinde kullandığınız finansal bir grafik, önceki bölümlerde kullandığınız ifadelerle çelişmemelidir. Sektörünüzle, girdiğiniz pazarla ve rakiplerinizle ilgili kullandığınız her ifade doğru ve hali hazırda başka kaynaklardan doğrulanabilir olmalıdır.

8.       Kapsam hakkında geri bildirim verememek

Sunduğunuz iş planı hakkında geri bildirim verememek oldukça amatörce yapılan bir hatadır. İyi yatırımcılara saçma hatalar içeren ve iş mantığı hakkında boşluklar bulunan taslak bir iş planı sunmak bu konuda aslında bir planlama yapmadığınız anlamına gelmektedir. Bu yüzden iş planınızı sunmadan önce deneyimli birkaç kişiyle planı paylaşabilir, potansiyel yatırımcılar gözüyle değerlendirmelerini isteyebilirsiniz.

9.       Çok fazla bakış açısına değinmek

İş akışı ile ilgili fikirlerinize değinirken çok yukarıdan bakmak ya da beklenen her soruyu yanıtlamak bir okuyucunun hikayeyi anlamasını zorlaştırabilir. Bu yüzden planınızı hazırlarken birkaç önemli yatırımcı bakış açısını adreslemek fakat genel olarak açık ve akıcı bir anlatıma yer vermek güçlü bir sunum yapmanızı sağlar.

10.   Rekabeti yanlış anlamak

Başarılı iş planları tüm şekillerden ve formatlarda olabilir. Bu yüzden iş planı oluştururken tamamen diğer örneklere benzer bir plan hazırlama konusunda endişelenmeyin. Amacınız planınızın diğerlerine uymasını değil, fikrinizin ayakta durmasını sağlamaktır. Eğer fikrinizi açıklayan ve kişiliğinize uyan bir plan hazırlarsanız sunum yapmak için çıktığınızda kendinizi daha rahat ve güvenli hissedersiniz.

 

Kaynaklar:                                                                                  

Common Business Plan Mistakes

Top 10 Mistakes Entrepreneurs Make When Writing a Business Plan

The post İş Planı Hazırlarken En Sık Yapılan 10 Hata appeared first on Etohum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder