Son dönemlerde AirBNB, yeni nesil şirket yaklaşımı ve pazarlama gibi konularda adını sıkça duyduğumuz bir ekip. Onlar aynı zamanda Growth Hacking’in ‘poster çocukları’ olarak da adlandırılıyorlar. Peki bu kadar konuşulmalarını sağlayan ne?
AirBNB, Growth Hacking konusunda en iyi örneklerden biri olarak gösteriliyor. Bunun sebebi Growth Hacking’in en iyi örneklerinden birini sergilemiş olmaları ve elbette beklenen sonuç olarak hızlı büyümeleri.
AirBNB’nin Growth Hacking hikayesi diğer anlamıyla ‘hacking’ davranışını da içerisine alıyor. Amerika’da insanların odalarını pansiyon olarak kiralayabilmesini mümkün kılan uygulama, öncelikle pazarlanacak odalara daha sonra da bu odaları tutacak müşterilere ihtiyaç duyuyordu. Uygulama yayınlandığında organik olarak birkaç oda kiralanmak için yerini almaya başladı. Fakat müşteri yoktu çünkü odalardan kimsenin haberi yoktu. Bu sebeple AirBNB ekibi müşterileri çekmenin bir yolunu aramaya başladı. Elbette bunu büyük pazarlama bütçeleriyle elde etmek mümkün fakat herkesin elinde böyle bütçeler bulunmuyor. Üstelik AirBNB dönemlik marka tanıtımından çok tek tek odaları duyuracak bir yönteme ihtiyaç duyuyorlardı.
Bu sebeple uygulama içerisine ‘Craiglist’te paylaş’ seçeneğini eklediler. Böylece bir kullanıcı, bir odayı kiralanması için AirBNB’ye eklediğinde bunu aynı zamanda Craiglist profilinde de paylaşabiliyordu.
Bu güzel bir fikir ama tek başına bir ‘Growth Hacking’ efsanesi olması garip değil mi? Eğer detaylarını bilirseniz bunun neden efsane olduğunu hemen anlarsınız;
- Öncelikle Craiglist’in böyle bir özelliği yoktu. Yani Craiglist, 3. parti uygulamaların paylaşım özelliği üzerine bir çalışma yapmamıştı. Daha önce kimse böyle bir şey de denememişti. Dolayısıyla bu fikir AirBNB ekibinin aklına gelmişti ve kendileri geliştirdiler.
- Fikir aşamasından sonrası da kolay olmadı. Craiglist’in açık bir API kodu yoktu ve bu sebeple tamamen tersine mühendislikle keşfedilmesi gerekiyordu. AirBNB ekibi yoğun kod çalışmalarının ardından uygulama içerisine Craiglist’i entegre etmeyi başardılar.
- Bu çalışma için kimseye ücret ödemediler. Böylece uygulama kendi müşterilerini kendi kazanıyordu. Bu durum reklam bütçesine olan ihtiyacı ortadan kaldırdı.
Bu çok güzel bir Growth Hacking örneği çünkü klasik pazarlama teknikleriyle küçük bir şirketin departmanları bu kadar iyi koordine olamazdı. Burada bir Growth Hacker yaklaşımıyla müşterilere nasıl ulaşılacağı tespit edildi, bunun teknik yönleri incelendi ve yazılım ekibiyle iç içe çalışılarak API olmamasına karşın araç üretilebildi. Yani bütçesiz, kod ve teknik bilgi sayesinde elde edilmiş bir avantajdı.
Bir süre sonra Craiglist bu aracı engellemek için bir güncelleme yayınladığı ve yazılımdaki açığı kapattı. Dolayısıyla artık AirBNB uygulamasıyla Craiglist’te paylaşım yapılamıyor. Fakat AirBNB ekibi kısa süreliğine de olsa bu açığı kendi avantajına çevirdi ve markanın tanıtımına çok önemli bir katkı sağladı.
Kaynk: Link
The post Growth Hacking’le Büyüyen Şirketler: AirBNB appeared first on Etohum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder