9 Nisan 2014 Çarşamba

Ödeme Sistemleri Konulu Kafe Toplantısı’nda Neler Konuşuldu?

07 Nisan 2014 Pazartesi günü İstanbul Şehir Üniversitesi Güney Kampüsü’nde gerçekleştirdiğimiz Etohum Kafe toplantısında PayU’dan Ozan Tatar ve Tarık Tombul’u ağırladık. Ödeme sistemleri ve fraud konularını ele aldıkları bu toplantının önemli noktalarından biraz bahsedelim.

Birkaç istatistikle sektöre genel bir bakış

Türkiye’de e-ticaret için temel ödeme metodlarının kullanım oranlarına baktığımızda en yüksek paya %46 ile kredi kartları sahip. Kredi kartlarını %5′lik oranlarla havale ve kapıda nakit ödeme izlemekte. Listenin devamında ise kapıda kredi kartı ile ödeme, sanalkartlar ve dijital cüzdanlar bulunuyor. BKM verilerine göre ülkemizde her 3 kişiden 1’i kredi kartı kullanmakta ve kullanımdaki banka kartı sayısı 101 milyon ve kredi kartı sayısı 57 milyon olarak raporlanmış.

Ülkeler arası bir karşılaştırma yaptığımızda perakende sektöründe e-ticaretin payı Türkiye’de %0,8 iken İngiltere’de bu oran %10 civarı. Bu da gösteriyor ki Türkiye’de e-ticaret pazarı henüz gelişmeye çok müsait.

E-ticarette mobil cihaz payı %5 –düşük –sanal cüzdan mobilde hayat kurtaran bir ürün

Sanal cüzdanların şu anda oranlarının düşük olması e-ticarette mobil cihazların payının %5 civarında olmasıyla açıklanabilir. Kredi kartıyla masaüstü bilgisayarla kolayca alışveriş yaparken, mobilde kart bilgilerini girmek kullanışlı bir yöntem değil. Sanal cüzdanların e-ticaretteki kullanım oranları da mobil cihazların e-ticaretteki oranı arttıkça artacak.

Türkiye’de e-ticaret ödeme sistemlerine ilişkin genel sorunlar

1. Sanalpos almaktaki güçlük ve taksit imkanı sunamamak

2. Ödeme güvenliği

3. Nakit akışı sıkıntısı

4. Dönüşüm(conversion) konusundaki sorunlar

5. Farklı mutabakat dosyaları ve yönetim panelleri

6. Küçük işletmelerin özel banka kampanyası yapamaması

FRAUD (Dolandırıcılık)

Dünyada en çok fraudun görüldüğü yer sağlık sektörü.

Yüz yüze yapılan satışlarda olan fraudlar card present fraudlar diye adlandırılıyor. Peki bunlar neler olabilir?

Kartınızı kaybettiğinizde ya da çaldırdığınızda bu kart başkaları tarafından kullanılabilir.

Banka kartınız size  kurye ile gönderirken, kurye kartı size vermeyip kendisi işlem yapabilir.

Sizin bilgileriniz kişisel bilgileriniz başka insanlar tarafından ele geçirilebilir (dayınızın soy isminden anne kızlık soyadınızın öğrenilmesi gibi). Bu durum Türkiye’deki bir çok holding patronunun başına gelendi.

ATM’ye yerleştiriilecek aparatla kartınızın manyetik şeridini kolayca kopyalayıp, oluşturacakları kartınızın bir kopyası üzerinden alışveriş yapabilirler.

Kart olmadan yapılan sahtecilikler card not present fraud olarak isimlendirilir. Biz bugün biliyoruz ki internet üzerinde alışveriş için gerekli 3 bilgiye sahipseniz rahatlık la alışveriş yapabilirsiniz.

Başka bir örneğini de geçtiğimiz yıllarda GİMA yaşadı. Bilgi akışı sırasında Banka ile GİMA arasına 3. Bir şahıs girdi. Bu şahıs böylece GİMA müşterilerinin kart bilgilerini ele geçirdi.

Fraud standardı fraud miktarının toplam ciro içerisindeki tutarıdır. Bu standart Avrupa’da onbinde 8 iken Türkiye’de binde 4, PAYU için ise binde 1’in altında.

Mutlaka ilk golü yersiniz ondan sonra 2. golü nasıl engellersiniz onu düşünürsünüz.

Anti-Fraud için 1.si iyi bir yazılımınızın olması 2.  7gün 24 saat sahteciliği izleyebileceğiniz güvenilir bir ekibe ihtiyacınız vardır.

Nereden gol yiyebileceğinizi biliyorsanız önleminizi alırsınız. Hiç bilmediğiniz yerden goller de yiyebilirsiniz; yeni bir patern gelince düşünür yeni bir kural yazarsınız.

Müşterilerin en çok kaybedildiği yerlerden birisi ödeme sayfaları

Müşterileriniz rahatlıkla işlemleri yapabiliyor olmalı, eğer  kredi kartı kullanıyorsa ödeme seçeneklerinde kredi kartı olmalı. Tanıdığınız 3-5 kişiyi getirip gözünüzün önünde alışveriş yapmasını isteyin gözlem yapın müşteri deneyimini geliştirin, sorunları fark edin.

Türkiye’de BKM bizim şansımız

Türkiye, ödeme sistemlerinde Avrupa ve diğer ülkelerden daha ileride. Faiz oranları düşük. Türkiye’de BKM bizim şansımız, bizde veri doğrudan Visa’nın serverına gitmiyor BKM’ye gidiyor. Bu kart yabancı olsa bunun  bir maliyeti var Avrupa ve ABD bizden daha pahalı. 16 ülkedeki arkadaşlarla konuşuyoruz önceleri taksit ne? niye yapıyorsunuz? diyorlardı, şimdi Polonya, Romanya Brezilya taksit yapıyor.

3D security müşteri kaçırıyor

3D security’de süreç uzuyor. Bilinçli kullanıcı da kullanmak istemiyor çünkü biliyor ki bu şekilde ödeme yaptığında herhangi bir sorunla karşılaşılırsa şifreli işlem olduğu için itiraz edemez. Ya da 2 cep telefonunuz var ve yanınızda o telefon o an yoksa alışverişi yapamıyorsunuz. Aslında 3D security kredi kartınızda chip and pin ne ise online ödemlerde o görevi görüyor.

Kabak E-ticaretin başına patlıyor

Offlineda ele geçirilen bilgiler onlineda kullanılıyor sonra da e-ticaret güvensiz deniliyor.

Her şirket her şeyi kendi içinde çözmek zorunda değil

Bir girişimci zaten çok fazla şeyle uğraşmak zorunda. Her şirket her şeyi kendi içinde çözmek zorunda değil. Ana işinizin dışında kalan bazı kısımlarda outsource edebilmelisiniz. Örneğin komisyon oranları yüksek diye bir işi kendiniz yapmayı tercih ediyorsunuz ama hacimle çarptığınızda belki 50TL gibi bir fiyata geliyor. Siz bu işe harcayacağınız vakti ve enerjiyi müşterinizle, kendinizi büyütmekle harcamalısınız.

The post Ödeme Sistemleri Konulu Kafe Toplantısı’nda Neler Konuşuldu? appeared first on Etohum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder